13 februari, 2008

5. El Choco


El Choco

Markus Lutteman


Läste den här boken under min resa hem förra helgen. Har tittat mycket på den i julas men köpte den inte, så nu när jag var tillbaka i Sverige passade jag på.

Boken handlar om Jonas som försöker smuggla knark ut ur Bolovia men fastnar på flygplatsen och döms till fängelse. Han hamnar på San Pedro i La Paz bland knarkare och psykiska mördare. Det här är hans historia om hur han klarade av åren i San Pedro, om hur han bildade familj under tiden, om hans kritik mot UD och om hans resa hem. Markus Lutteman har på ett bra sätt även lyckats inlinda en samhällsskildring av Bolivia och kritik mot att landet inte kan upprätthålla en rättsäkerhet.

Själva historien är inte ny, det finns många skildringar av fängelseliv och om hur människor hittar det som gör att de kan förändras. Men det jag fann intressant med boken var den insikt jag fick om Bolivia som land och om kokain, det vi ser som ett problem medans bolivianerna ser det som en inkomst för att överleva.

Inga kommentarer: