29 januari, 2008

4. The Woods

The Woods
Harlan Coben

Köpte boken på rea och tog en chansning. Hade aldrig tidigare hört talas om författaren eller boken. Det är ett ganska typiskt sätt för hur jag beslutar mig för att läsa böcker, antingen har jag läst om den eller så får jag rekommendationer av personer jag pratar med. Men nu var det annorlunda. Trots chansningen och den stereotypa bilden av amerikanska kriminalförfattare jag har så fastnade jag för boken och Harlan Cobens sätt att berätta en historia.

Bokens centrum är en händelse under ett sommarläger, då fyra ungdomar försvinner. Två av dem hittas döda i skogan nära lägret. Men de personer som inte återfinns var Paul Copelands syster Camille samt Gil Perez. Paul och Lucy har efter händelsen fortsatt med sina liv, men med en känsla av skuld för vad dem gjorde den kvällen. En dag blir Paul uppkallad för att identifiera ett lik som hittats i New York och när han ser liket så är han säker på att denne är Gil Perez som försvann tillsammans med Pauls syster. Han återfår ett hopp om att hans syster är vid liv någonstans och börjar sökandet efter henne. Samtidigt som sökandet pågår så är Paul involverad i ett våldtäktsfall och två ungdomar står åtalade. Pappan till en av de åtalade börjar nysta i Pauls bakgrund för att hitta något som kan kunna pressa Paul att lägga ner åtalet. Genom historien blir Paul alltmer tvungen att möta hans föraldrar förflutna och öde och vad som verkligen hände den natten på lägret.

Inga kommentarer: