18 januari, 2008

1. Svensk Maffia


Svensk Maffia
Lasse Weirup och Matti Larsson

Boken handlar, som namnet hintar, om den s.k svenska maffian som finns idag i samhället. Författarna försöker kartlägga Hells Angels, Bandidos MC, Original Gangsters, Brödraskapet Wolfpack och ett par andra organisationer som de kriminella gängen kallar sig.

När jag läste den så tyckte jag att det var spännande att få ta del gängens värld och ta del av brotten, personerna och livsstilen. Men samtidigt så kan jag inte slita mig från tanken på varför händer detta, hur ska vi handskas med ett sånt stort problem där gängen numera är en naturlig del av samhället? Det märks ganska klart att författarna, genom boken, bara kartlägga gängen och tala om för oss att de finns och dem består av dessa personer som har gjort de här brotten. Polisen uttalar sig och även anhöriga till gängmedlemmar. När jag läste om mamman som föreslog att hon skulle köpa en skottsäker väst till sonen så höjde jag lite på ögonbrynen, men samtidigt så är det vardag för dessa familjer. Det kittlar till lite i magen av att få ta del av en annan del av Sverige och samhället.

Inga kommentarer: