19 januari, 2008

A novel idea




Under 2007 så har jag sett flera bokautomater utspridda på engelska flygplatser, bland annat på Heathrow airport och på Edinburgs flygplats. Jag har blivit nyfiken på dessa eftersom jag sett dessa sprida sig och uppenbarligen är de populära.

I företagets press release så står dem håller upp till 25 olika populära titlar och de går att köpa med ett vanligt visa eller mastercard med chip eller med kontanter. Mera så går det att läsa om de olika titlarna, alltså baksidans information, på en skärm innan köpet vilket är praktiskt då det inte är så lätt att få veta vad det är för slags bok genom att bara läsa titeln och författaren.


Då den är öppen 24/7 så är det ett väldigt bra altervativ till flygplatsernas bokaffärer. Speciellt ifall man dyker upp på flygplatsen sent och begäret suktar efter en bok, men det är stängt överallt! Då är det finurligt att det alltid går att få tag på något att läsa.

I februari, när nästa flyg går, så kommer jag absolut att provhandla i automaten istället för på sedvanliga WH Smith. Nu undrar jag bara, varför finns inte de här automaterna i Sverige?
bilderna kommer ifrån http://www.novel-idea-vending.com/

1 kommentar:

Bokbabbel sa...

Bokhandlar är ju nog trevligare, men det var definitivt en finurlig idé för "nödsituationer" då allt är stängt! Nog kommer de säkert så småningom till Sverige och sen ytterligare om fem år till lilla Finland =)